نوشته های تازه

متخصصان مرکز

انتخاب-برنامه ریزی وطبقه بندی شغلی

انتخاب-برنامه ریزی وطبقه بندی شغلی

انتخاب-برنامه ریزی وطبقه بندی شغلی، فعالیت سختی و کاری ترسناک که به تعویق انداخته شود نیست، بلکه فعالیتی رهایی بخش و ارضا کننده است؛ فعالیتی که کمک می کند به اهداف مان دست پیدا کنیم برنامه ریزی شغلی باید تجربه ای مثبت، مفید و رضایت بخش باشد.برنامه ریزی کاری، فعالیتی نیست که یک بار برای همیشه مثلا در دبیرستان یا دانشگاه انجام و فراموش شود، گویی همه چیز به خوبی و مطابق برنامه پیش می رود.

 یکی از نخستین فعالیت ها برای برنامه ریزی کاری، صرف وقت برای تهیه مسیر کاری و شغلی از آخرین زمانی است که به نوعی برنامه ریزی کاری را انجام داده اید.

از چیزهای مهمی که دوست دارید و ندارید، لیستی تهیه کرده سپس از این لیست برای سنجش و بررسی شغل فعلی و مسیر کاری استفاده کنید. اگر کار و شغل تان بیشتر در ستون علائق تان قرار دارد، بدانید که هنوز در مسیر درستی هستید اما اگر فعالیت های شغلی تان بیشتر با ستون بیزاری ها و چیزهایی که از آنها متنفرید همپوشانی دارد، زمان آن رسیده که بررسی کار و شغل جدید را شروع کنید.
برنامه ریزی کاری فرصتی را هم برای بررسی فعالیت های اوقات فراغت فراهم می کند.

برداشتن یادداشت از دستاوردهایی که تاکنون داشته اید، نه تنها برای نوشتن رزومه بلکه برای برنامه ریزی کاری نیز سودمند است.
هر شغلی نیازمند مجموعه مشخصی از مهارت هاست و شاید بهتر باشد اگر خود را در چارچوب این مجموعه از مهارت ها دسته بندی کنیم.
هر کسی فرصت های شغلی و کاری اش را خودش می سازد. داشتن اطلاعاتی درباره روندها و گرایش های بازار کار، برای موفقیت یک برنامه ریزی کاری بلندمدت، حیاتی است. مسیر کاری که امروز در روند مطلوبی است، فردا یا سال بعد ممکن است به سادگی محدود شود. بنابراین شناخت بازار کار و حوزه هایی که پیشرفت شغلی در آنها میسر است، به خصوص در زمینه هایی که به آنها علاقه دارید، بسیار حائز اهمیت می باشد.
عنصر اساسی برنامه ریزی کاری، تعیین اهداف شغلی و کاری کوتاه مدت (در سال جاری) و بلندمدت (فراتر از یک سال) است.
هرگز شانس یادگیری و رشد بیشتر فردی و کاری را از دست ندهید؛ بنابراین در شرکت خود و جایی که کار می کنید، در انجمن حرفه ای که در آن عضو هستید، خلاصه هر جایی که هستید و می توانید، فرصت های پیشرفت کاری خود را بررسی کنید و سپس راهی برای دستیابی به آنها پیدا کنید.
آینده خود را در کار و شغلی که دارید تصور کنید، با این حال فراموش نکنید که همیشه باید فراتر رفت و امکانات کاری شغلی دیگررانیزبررسی کرد.

 نشست های برنامه ریزی کاری را به تعویق نیندازید و میان آنها فاصله طولانی ایجاد نکنید.
تابلوی «من خیلی کار دارم و وقت استراحت ندارم» را بردارید. استراحت کردن باعث می شود سازنده تر، خلاقانه تر و کارآمدتر باشید.
افزایش هزینه های شخصی، صرفا ذهن را درگیر نمی کند و حتی به شرکت شما نیز ضربه می زند. دست از ولخرجی بردارید و هزینه ای شخصی تان را کنترل کنید تا کارتان رونق بگیرد.
تمایز قائل نشدن میان مشغله های ذهنی و مسئولیت ها باعث خستگی مفرط و ناامیدی فرد می شود. وقتی مرزها مشخص نیستند، بار زیادی را بر دوش می کشید و فشار طاقت فرسایی را تحمل می کنید. برای پیشرفت، مشغله های ذهنی را باید حل و فصل کرد. بنابراین مسئولیت های خود را مشخص کرده و باقی دغدغه ها را به افرادی که مسئول آن هستند واگذار کنید.

تهران، ضلع شمالی مترو صادقیه، خیابان ولیعصر، کوچه هفتم، پلاک ۲، ساختمان آریا، طبقه اول، واحد۳

nextpay_trust_logo

کلیه حقوق این سایت متعلق به
مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش
می باشد