نوشته های تازه

متخصصان مرکز

شیفتگی در نامزدی

«برنامه» شیفتگی

 

عواملی که،  شیفتگی را بر می انگیزند، تا حد زیادی بـه خـود فـرد، و نیازهای ویژه روحی، اولویتها، و سلیقه های او ،مربوط می شوند، از این رو، ممکن است، یک فرد از معیارهای کلی، جذابیت و زیبایی ،لذت ببرد، درحالی که فرد دیگری، فقط به یکی ،دو ویژگی، یا رنگ و لعاب، خاصی دل ببندد.

هر چند، جذابیت جسمی، عامل محرک قدرتمندی، است.

 ولی به هیچ وجه، تنها عامل موجود، نیست.

بعضی از افراد، مجذوب ویژگی های اجتماعی، یا شخصیتی فرد، از جمله خوش نیتی، خوش صحبتی، و خوش اخلاقی با دیگران؛

برخی، جذب سجایائی ،چون قابل اعتماد بودن، صمیمیت ،و همدلی ،و عده ای هـم مجذوب مهربانی، قدرت اراده، و تصمیم گیری، افراد می شوند.

 عام، و به رغم سلیقه های متفاوت فردی، درباره ماهیت شیدائی، یک معنای کاملاء متداولی،وجود دارد ،و آن هم اینکه،فکر درباره معبود، و تصویر او، را در ذهن ،ترسیم چشمگیرتر، و نمایشی ترند، مسیر اصلی بیان احساسات، با دیدن معبود ،مشخص می شود و قابل قیاس، با تکیه محض، بر جنبه های منفی او، در زمانی است ،که

ورق عاشقی ،برمی گردد.

دید مطلقاً مثبت ،به معبود داشتن، چنان تصویر ایده آلی، از او می سازد ،که جنبه های دلخواه ،او روی جنبه های نامطلوبش، سایه می اندازد.

گاهی، ویژگی های جذاب، یک فرد، چنان گسترش می یابند، که تمام قاب وجود او را، می پوشانند و این چشم انداز، چنان «بسته می شود» که حتی ،یک عنصر نامطلوب ،را هم نمی توان ،به این تصویر افزود.

در دوران نامزدی، حتی رفتار ناخوشایند، یار را می توان ،مثبت تلقی، کرد.

مارجوری ،بعد از آنکه با کن، دعوا کرد، به خود گفت:

«حتی عصبانیتش، نشان می دهـد کـه ،مـرا دوست دارد.»

مارجوری ،حتی نمی توانست، مشاهدات منفی خود ،از کن را به تصویر ذهنی، خود بیفزاید، اما بعدها، و پس از ازدواج، هنگامی که، احساسات او تغییر کردند، متوجه شد، که حتی کوچک ترین ،عصبانیت کن برایش، غیرقابل تحمل، است.

ظاهراً، ناتوانی در تحلیل چشم انداز ، آرمانی از معبـود:

حتی زمانی که، او آشکارا ،ویژگی های نامطلوبی دارد، یکی از خواص «برنامه» شیدائی است، از این رو مرد جوانی، که در دوره های مختلف، مجذوب ،ویژگی های گوناگون ،در زنان بوده، ناگهان چشم باز می کند ،و می بیند ،که فقط مراحل شیدایی را ،از سر گذرانده ،و هیچ وقت مرد، واقع بینی نبوده ،و نتوانسته تصویر ذهنی، غلط خود را ،تصحیح کند.

او، هر وقت با یک زن، آشـنا شده…

با اینکه از نظر منطقی، تشخیص می داده ،که آن زن، ویژگی های نامطلوب، زیـادی دارد، و ممکن است این رابطه، پایدار نماند، باز هم اجازه داده ،که عواطف و احساساتش ،بر او تسلط پیدا کنند، و تصویر کاملا مثبتی ،از آن زن، در ذهن خود بسازد.

ظاهراً «برنامه» شیدائی ،بدین منظور طراحی شده ،که :

جلوی، ارزیابی هـای منفی را بگیرد، یا دست کم آن را ،تضعیف کند.

این «برنامه» قرار است ،با معطوف ساختن ،همه توجه زن و مرد، روی تصویر، خاطرات و انتظارات مثبت ،از معبود، رابطه عاشقانه ای، راایجاد کند.

این «برنامه» قرار نیست، کاری کند که، نگاه فرد به طرف، ویژگی های نامطلوب، یا تأثیرات مخرب، درازمدت ناشی از رابطه ،جذب شـود.

انسان های گرفتار شیدائی، گاهی اوقات، متوجه می شوند که:

به شکلی افراطی در مورد ،معبـود خـود به شکلی آرمانی، فکر می کنند، و این وابستگی عاطفی، درست نیست، و عواقب درازمدت، آن فاجعه بار، خواهد بود، با این همه برایشان ،مشکل است که به این آگاهی، بها بدهند، و ملاحظات ،واقع بینانه، در کپسول، دربسته شیدائی آنها ،رخنهای ایجاد نمی کند.

افرادی که ،دچار چنین وابستگی شدید….

اما نامناسبی، با فرد دیگری ،غیر از همسرشان ،می شوند، چنان مجذوب، این فرد ثالث می شوند ،که رابطه معقول زناشوئی ،خود را نابود، می کنند.

اینها، در اوج شیفتگی ،و شیدائی، قادر نیستند ،عواقب فاجعه بار ،کارشان را که، از بین بردن ،کانون خانوادگی است، ارزیابی کنند ،و حتی اگر هم بخواهند، نمی توانند، دست از، شیدائی خود «بردارند»!

با این همه، اگر مدتی بگذرد ،و آنها «زن (یا مرد) دیگر» را نبینند، به تدریج متوجه می شوند، که شیدایی آنها ،دارد از بین می رود.

 

(لطفا همراه ما باشید …)

برگرفته از کتاب : عشق، هرگز کافی نیست!

برای دریافت مشاوره فردی

 به لینک زیر مراجعه کنید:

روان درمانی

برای مطالعه بیشتر :

بر روی عنوان های زیر کلیک کنید :

شخصیت ضداجتماعی

شخصیت بیکار

دستگاه خلاقیت

مجبورم همیشه از خواسته های دیگران تبعیت کنم

چرا همه را ازخودم دور میکنم؟

خواهش میکنم مرا تنها نگذار!

انتخاب رشته آگاهانه وهوشمندانه

پکیج و فرایند مشاوره انتخاب رشته کنکور

 مطالعه شرایط پزشکی تعهدی

مطالعه نکات مهم انتخاب رشته

شرایط-اختصاصی-دانشگاه-فرهنگیان

پکیج و فرایند مشاوره انتخاب رشته کنکور

جهت  دریافت وقت مشاوره تحصیلی

(برای انتخاب رشته درست، و اصولی زیر نظر کارشناسان مرکز فرح بخش )

به صفحه زیر مراجعه کنید: 

مشاور تحصیلی

دسترسی به پیج اینستاگرام مرکز

تهران، ضلع شمالی مترو صادقیه، خیابان ولیعصر، کوچه هفتم، پلاک ۲، ساختمان آریا، طبقه اول، واحد۳

nextpay_trust_logo

کلیه حقوق این سایت متعلق به
مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش
می باشد