نوشته های تازه

متخصصان مرکز

فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی در مشاوره شغلی چیست؟

ابتدا تعریفی از فرهنگ و سازمان ارائه می دهیم و بعد بافرهنگ سازمانی و اهمیت آن آشنا می شویم.

تعریف فرهنگ

مجموعه ای پیچیده شامل: افکار، اعتقادات، آداب و سنت ها، قوانین و مقررات حاکم بر جامعه که مورد پذیرش اعضای آن جامعه است.

تعریف سازمان

متشکل از منابع انسانی، مالی و مادی که به طور هماهنگ جهت رسیدن به هدف یا اهدافی مشخص فعالیت می کنند.

تعریف فرهنگ فرهنگ سازمانی

یک سلسله قواعد منظم و دستورالعمل های کلی که سازنده قالب رفتاری اعضای سازمان می باشد.

وجود فرهنگ قوی و منسجم در سازمان تضمین کننده پشتوانه محکم برای استراتژی سازمان و رسیدن سازمان به هدف اساسی خود، می باشد.

انواع فرهنگ سازمانی

۱- فرهنگ قوی: تعداد اعضای متعهد به ارزش های غالب سازمان زیاد و تعهدشان قوی می باشد.

۲- فرهنگ میانه: حد فاصل فرهنک قوی و فرهنک ضعیف. وجود افراد متعهد زیاد اما با تعهد ضعیف یا

وجود افراد متعهد به تعداد کم اما قوی بودن تعهد این افراد.

۳- فرهنگ ضعیف: محدود بودن تعداد اعضای متعهد و همچنین تعهد ضعیف این افراد.

 تأثیر فرهنگ سازمانی

اثرگذاری بر ۴ وظیفه اصلی مدیریت:

برنامه ریزی

سازمان دهی

رهبری

کنترل

فواید پذیرش فرهنگ سازمانی

۱لف- هویت سازمان:

القای احساس شناخت واقعی به اعضا

ب- تعهد گروهی:

تسهیل تعهد کسب اهداف فراتر از توان

ج- ثبات نظام اجتماعی:

افزایش استحکام سیستم اجتماعی

د- شکل دادن رفتار:

افزایش شناخت اعضا و شکل دادن به رفتار آن ها

فرهنگ سازمانی:

نقش حیاتی بنیان گذاران سازمان در در تثبیت فرهنگ سازمان.

موسسان تبیین کننده رسالت سازمان هستند و نسبت به ایده و هدفی که سازمان را بر اساس آن شکل داده اند، تعصب دارند.

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش:

آماده ارائه خدمات مشاوره شغلی، سازمانی و کسب و کار توسط متخصصین در این زمینه ها، می باشد.

جهت تعیین وقت مشاوره تخصصی با ما در اتباط باشید.

(منبع: فصلنامه علمی مشاوره شغلی، شماره اول، زمستان ۹۷)

بازگشت به سایت

دسترسی به کانال مرکز

دسترسی به پیج اینستاگرام مرکز

 

 

تهران، ضلع شمالی مترو صادقیه، خیابان ولیعصر، کوچه هفتم، پلاک ۲، ساختمان آریا، طبقه اول، واحد۳

nextpay_trust_logo

کلیه حقوق این سایت متعلق به
مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش
می باشد