نوشته های تازه

متخصصان مرکز

تا چه اندازه خطاهای فکری خود را می‌شناسید؟

تا چه اندازه خطاهای فکری خود را می‌شناسید؟

 

 

– ذهن‌خوانی:

فکر می کنید، بدون شواهد کافی می دانید که دیگران به چه چیزی فکر می کنند. مثل: ”جواب سلامم را نداد، پس حتما از دست من ناراحت است.

 

– پیش‌گویی منفی:

پیش بینی می کنید که حوادث آینده، بد از آب در می آیند یا این که خطرات زیادی شما را تهدید می کند.

مثل : ”در امتحان شکست می خورم” یا ”کاری گیر من نخواهد آمد”.

 

– فاجعه‌سازی:

معتقدید هر چه اتفاق افتاده یا خواهد افتاد به شدت افتضاح، ناخوشایند و غیر قابل تحمل است.

مثل : ”افتضاح می شود اگر …”.

 

– برچسب زدن:

به خودتان یا دیگران، صفات کلی و منفی نسبت می دهید. مثل : ”من آدم بدبختی هستم” یا من آدم بی ارزشی هستم”.

 

– نادیده گرفتن جنبه‌های مثبت:

مدعی هستید که کار های مثبت خودتان یا دیگران پیش پا افتاده و ناچیز هستند. مثل: ”این کار از عهده همه بر می آید” یا ”این که کار مهمی نیست”.

 

– فیلتر منفی:

تقریبا همیشه جنبه های منفی را می بینید و به جنبه های مثبت توجه نمی کنید. مثل: ”هیچ کس مرا دوست ندارد”.

 

– تعمیم افراطی:

بر پایه یک حادثه، الگو های کلی منفی را استنباط می کنید. مثل: ”این اتفاق همیشه برای من اتفاق می افتد” یا ”در همه کار ها شکست می خورم”.

 

– تفکر دوقطبی:

به وقایع پیرامون و انسان های اطراف با دید همه یا هیچ نگاه می کنید. مثل : ”همه مرا طرد می کنند” یا همه وقتم تلف شد“.

 

– باید اندیشی:

به جای این که حوادث را بر پایه چیزی که هستند ارزیابی کنید. بیشتر آن ها بر اساس چیزی که باید باشند، تفسیر می کنید.

مثل: ”باید کارم را خوب انجام بدهم” یا ”باید او را قانع کنم”.

 

– شخصی‌سازی:

علت بروز حوادث منفی را به خودتان نسبت می دهید و سهم دیگران را در بروز مشکل نادیده می گیرید.

مثل : ”ازدواجم بهم خورد، چون من مقصر بودم”.

 

– سرزنش‌گری:

دیگران را علت مشکلات و احساسات منفی خود می دانید و از طرفی مسئولیت تغییر رفتارتان را نیز فراموش می کنید.

مثل : ”دیگران باعث عصبانیت من می شوند” یا ”دیگران باعث و بانی همه مشکلات من هستند”.

 

– مقایسه‌های نا عادلانه:

حوادث را طبق معیار های ناعادلانه تفسیر می کنید. خودتان را با کسانی مقایسه می کنید که از شما برترند و به این نتیجه می رسید که آدم حقیری هستید.

مثل : ”او خیلی موفق تر از من است” یا ”شاگرد اول کلاس در امتحان خیلی بهتر از من عمل کرد”.

 

– تاسف‌گرایی:

به جای این که در حال حاضر به کاری فکر کنید که از دستتان بر می آید، بیشتر به این مسئله می اندیشید که ای کاش در گذشته بهتر عمل می کردید.

مثل : ”اگر تلاش کرده بودم ، شغل بهتری پیدا می کردم” یا ”ای کاش این حرف را نمی زدم”.

 

– چی می‌شد اگر:

دائم از خودتان سوال می کنید چی می شود اگر چنین اتفاقی بیفتد و با هیچ جوابی راضی نمی شوید .

مثل : ”حرف شما درست است، اما چی می شود اگر مضطرب شوم؟” یا ”چی می شود اگر نفسم در سینه حبس شود؟”

 

– استدلال هیجانی:

از احساسات خود برای تفسیر واقعیت استفاده می کنید. مثل : ”چون دلم شور میزند، پس اتفاق ناگواری می افتد.”

 

منبع:
تکنیک های شناخت درمانى رابرت لی هی

 

 

برای ارتباط با متخصیص مرکزفرح بخش میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱۴۴۰۷۶۳۷۹

۰۲۱۴۴۰۵۶۳۳۵

از صفحات دیگر سایت فرح بخش استفاده کنید:

(بیشتر بخوانید )

جملاتی برای کاهش خشم و عصبانیت

 افراد بسیار نامناسب برای ارتباط و ازدواج 

شش قانون تفکر منفی(خطاهای شناختی )

معیارهای برای اختلال اضطراب جدایی

اختلال تبدیلی چیست؟

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

انتخاب رشته آگاهانه وهوشمندانه

پکیج و فرایند مشاوره انتخاب رشته کنکور

 مطالعه شرایط پزشکی تعهدی

مطالعه نکات مهم انتخاب رشته

شرایط-اختصاصی-دانشگاه-فرهنگیان

پکیج و فرایند مشاوره انتخاب رشته کنکور

جهت  دریافت وقت، مشاوره تحصیلی

(برای انتخاب رشته درست، و اصولی زیر نظر کارشناسان مرکز فرح بخش )

به صفحه زیر مراجعه کنید: 

مشاور تحصیلی

دسترسی به پیج اینستاگرام مرکز

برای دریافت مشاوره فردی

 به لینک زیر مراجعه کنید:

روان درمانی

تهران، ضلع شمالی مترو صادقیه، خیابان ولیعصر، کوچه هفتم، پلاک ۲، ساختمان آریا، طبقه اول، واحد۳

nextpay_trust_logo

کلیه حقوق این سایت متعلق به
مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش
می باشد