نوشته های تازه

متخصصان مرکز

آسیب های چندحیطه ای

آسیب های تحصیلی (قسمت آخر)

آسیب های چندحیطه ای

آخرین طبقه از آسیب های تحصیلی مربوط به آسیب های چندحیطه ای می شود.

آسیب های چندحیطه ای به علت اشکال در چندحیطه از ابعاد انطباق پذیری ایجاد می شود.

آسیب های تحصیلی مربوط به آسیب های چندحیطه ای

۱. عدم آمادگی گذار از مدرسه به مدرسه

  • آسیب های چندحیطه ای دغدغه، کنترل، کنجکاوی، اعتماد

افت تحصیلی نسبت به دوره تحصیلی قبل

مشکل در سازگاری با محیط و دوستان جدید

مشکل در برقراری ارتباط با معلم های متنوع و روش تدریس معلم ها

۲. عدم آمادگی گذار از مدرسه به دانشگاه

  • آسیب های چندحیطه ای دغدغه، کنترل، کنجکاوی، اعتماد

اطلاع ناکافی در مورد مقررات آموزشی دانشگاه

مشکل در سازگاری با محیط آموزشی مختلط دختر و پسر

مشکل سازگاری با روش تدریس و ارزشیابی در دانشگاه

سردرگم و مردد در مورد رشته تحصیلی و هدف گذاری آینده

فقدان مهارت لازم مدیریت استرس و برقراری ارتباط

۳. عدم آمادگی گذار از مدرسه و دانشگاه به کار

  • آسیب های چندحیطه ای دغدغه، کنترل، کنجکاوی، اعتماد

عدم آگاهی از موقعیت ها و فرصت های شغلی احتمالی

عدم مهارت کاریابی کافی

عدم اقدام جهت کار پاره وقت و موقت

۴. اهمال کاری در تحصیل و مطالعه

  • آسیب های چندحیطه ای دغدغه، کنترل، کنجکاوی، اعتماد

انجام وظایف تحصیلی در لحظات آخر

(مثلا در آخر ترم، آخر شب، قبل کلاس)

داشتن حجم زیاد کارهای انجام نشده

۵. نداشتن الگوی صحیح در امور تحصیل

  • آسیب های چندحیطه ای دغدغه و کنترل

ترک تحصیل خواهر و برادر بزرگ تر یا افت تحصیلی آن ها

ضعیف بودن گروه دوستان دانش آموز

ترک تحصیل والدین در مقاطع ابتدایی یا عدم ورود به دانشگاه

۶. جو تحصیلی نامناسب حاکم بر کلاس یا مدرسه

  • آسیب های چندحیطه ای دغدغه و کنترل

تمسخر تلاش برای یادگیری

فقدان رقابت برای یادگیری در کلاس یا مدرسه

ارزش محسوب شدن عدم انجام تکالیف

بدگویی در مورد معلم ها

مخفی کردن تلاش برای یادگیری از سایر دانش آموزان

۷. ناتوانی در تصمیم گیری و انتخاب

عدم آگاهی از شیوه تصمیم گیری صحیح

واگذاری تصمیم به دیگران

تصمیم بدون فکر و تکانشی

وسواس زیاد در تصمیم گیری

تعویق مکرر برای تصمیم گیری

اما در زمینه آسیب های تحصیلی لازم است به چند مورد توجه شود که در ادامه اشاره خواهیم کرد:

مراجعه کنندگان به مشاوره تحصیلی

اغلب از بین دانش آموزان، دانشجویان، فرد فارغ التحصیل یا حتی والدین دانش آموزان و دانشجویان می باشند.

آسیب های تحصیلی

مانند مراجعان به مشاوره تحصیلی این آسیب ها نیز متنوع هستند.

گاهی مراجعان درگیر مسائل روانشناختی ای هستند که در حوزه تحصیل آنان نیز تاثیر گذاشته است.

بنابراین ضرورت بررسی آسیب های تحصیلی فرد ضرورت دارد.

موارد ضروری در سنجش آسیب های تحصیلی:

اطلاعات کامل در حوزه های وضعیت فعلی

شکایت اصلی دانش آموز، دانشجو یا والدین در اول جلسه.

تاریخچه تحصیلی

برای درک اینکه مشکل مراجع از چه زمانی آغاز شده و همچنین دریافت سرنخ هایی از تاریخچه.

وضعیت شناختی

سنجیدن تمرکز، توجه، حافظه، خودکارآمدی، تیپ تحصیلی، ارزش ها

بافت خانواده اجتماعی دانش آموز

تعیین کننده سازه ذهنی از طریق بافتی که فرد در آن زندگی کرده است.

ایجاد معناهایی در زندگی فرد توسط سازه های ذهنی.

بنابراین اینجا خانواده، دوستان، فرهنگ و آداب و رسوم اهمیت می یابد.

(منبع: آسیب شناسی و مشاوره تحصیلی

احمد صادقی)

مرکز مشاوره فرح بخش:

آماده ارائه خدمات مشاوره تحصیلی و شغلی توسط مشاورین مجرب در این حوزه

بازگشت به سایت

دسترسی به کانال مرکز

دسترسی به پیج اینستاگرام مرکز

 

 

 

تهران، ضلع شمالی مترو صادقیه، خیابان ولیعصر، کوچه هفتم، پلاک ۲، ساختمان آریا، طبقه اول، واحد۳

nextpay_trust_logo

کلیه حقوق این سایت متعلق به
مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش
می باشد